Logo Stichting Lonnekerberg

Veel gestelde vragen.

Er werd op Twente toch altijd al gevlogen?

Ja dat klopt. Er werd op Twente altijd VFR gevlogen, dus ‘op zicht’ en alleen bij goed weer.

Vraag: Waarom dan nu wel problemen met bomen?

Er zijn meerdere redenen:

  • ADT wil een zwaarder type luchthaven ontwikkelen, die in een andere categorie valt. Daarvoor gelden zwaardere eisen.
  • ADT wil dat er ook IFR op Twente kan worden gevlogen, dus ‘op instrumenten’ met een ILS systeem (Instrument Landings Systeem), zodat er ook bij slechte weersomstandigheden kan worden gevlogen. Daarvoor gelden de hoogtebeperkingen die er voorheen niet waren. Zie kaart 6.
  • De veiligheidseisen zijn aangescherpt. Er worden nieuwe en zwaardere eisen gesteld.
  • Dit is in regelgeving vastgelegd.

Kunnen de beperking gebieden kleiner worden als er minder wordt gevlogen?

Nee. Voor de vliegveiligheid maakt het niet uit hoeveel er gevlogen wordt. De vliegveiligheid moet voor iedere vliegbeweging in acht worden genomen.

Visual Flight Rules, afgekort (VFR), zijn de voorschriften voor het vliegen “op zicht”. De piloot moet dan voortdurend zowel horizontaal als verticaal voldoende zicht hebben. Hiervoor is noodzakelijk dat er goede weersomstandigheden zijn.
Instrument Flight Rules, afgekort (IFR) zijn vliegvoorschrift voor luchtvaartnavigatie met behulp van instrumenten. Wanneer er geen VFR-condities zijn en de piloot horizontaal en/of verticaal onvoldoende zicht heeft om zijn positie te kunnen bepalen, is het vliegen met instrumenten de enige mogelijkheid.